KUALA LUMPUR – Persatuan Kebajikan Kelestarian Komuniti Kuala Lumpur (KLRA+SD) tidak menentang sebarang pembangunan di ibu kota sebaliknya ia perlu dilakukan dengan perancangan teliti dan tidak dilaksanakan secara keterlaluan sehingga mengganggu gugat keharmonian penduduk Kuala Lumpur.
Setiausaha Kehormat KLRA+SD, Joshua Low berkata pembangunan keterlaluan merupakan cabaran yang kini perlu dihadapi kebanyakan kawasan perumahan di sekitar bandar Kuala Lumpur.
“Saya ingin terlebih dahulu tegaskan bahawa kami warga Kuala Lumpur, bukannya menentang pembangunan tetapi kami menentang pembangunan keterlaluan.
“Apakah yang kita maksudkan pembangunan keterlaluan? Pada kami, setiap kawasan mempunyai daya tampungan fizikal (carrying capacity) seperti kemudahan awam seperti sekolah, kawasan hijau, klinik serta infrastruktur jalan raya, laluan pejalan kaki dan kecukupan rangkaian bekalan air,” katanya dalam kenyataan..
Terdahulu, Scoop melaporkan kebimbangan KLRA+SD terhadap pembangunan yang terlampau pesat dan tidak terkawal di ibu kota.
Dalam pada itu, Joshua berkata, KLRA +SD juga mahu aspek pembangunan semula dikaji segera bagi menyelesaikan kemelut gangguan yang dihadapi penduduk berikutan isu berkenaan.
Menurutnya, beberapa komuniti penduduk yang dikenalpasti sebagai kawasan pembangunan semula berdasarkan Pelan Struktur Kuala Lumpur 2040 kini hidup dalam keadaan kurang tenteram disebabkan pendekatan tidak profesional yang dikendalikan oleh agen serta wakil pemaju.
KLRA+SD juga berpendapat cabaran mengatasi pembangunan keterlaluan akan menjadi lebih ketara dengan pewartaan Pelan Tempatan Kuala Lumpur 2040.
Sebagai contoh, katanya, Persatuan-Persatuan Penduduk di sekitar bandar Kuala Lumpur mendapati banyak penukaran zon guna tanah dari ‘Infrastruktur dan Utiliti (IU) – Bekalan Air (W)’ kepada ‘Perdagangan Utama ©’ atau ‘Kediaman 1 (R1)’ bagi Loji Air yang telah tamat perkhidmatan.
“Tekanan kepada kemudahan awam serta Infrastruktur adalah jelas di mana buat pertama kali sekolah-sekolah di kawasan kami dilanda banjir kita pada Mac 2022 dengan paras air sehingga 2 meter.
“Persatuan Penduduk telah membuat satu kiraan dari 2014 hingga 2024, terdapat sekurang-kurangnya 4,925 unit kediaman bertingkat tinggi ditambah sepanjang kawasan Jalan Kuchai Lama. Dengan anggaran konservatif setiap rumahtangga mempunyai dua kenderaan, ia bermaksud telah ada tambahan lebih 10,000 kenderaan menggunakan Jalan Kuchai Lama.
“Ini tidak termasuk kenderaan tambahan yang melalui komuniti kami daripada pembangunan baru di kawasan lain dalam ‘Zon Strategik Bukit Jalil – Seputeh’,” katanya.
Justeru, KLRA+SD berharap pembangunan bandar Kuala Lumpur dapat dirancang secara holistik, yang mana ia memberi penekanan terhadap aspek berkaitan kehidupan warga kota, persekitaran fizikal serta soal psikologi jiwa penduduk. – 8 Februari, 2025