KUALA LUMPUR – Tupperware Brands Inc (Tupperware) satu jenama yang sinonim dengan rakyat Malaysia terutama kaum ibu, telah memfailkan perlindungan kebankrapan Chapter 11 bersama-sama beberapa anak syarikatnya di mahkamah di Amerika Syarikat, pada Selasa.
Syarikat itu bagaimanapun memohon kelulusan mahkamah untuk terus beroperasi semasa prosiding.
Ia juga bagi memudahkan proses penjualan perniagaan bagi melindungi jenama ikoniknya dan terus memajukan transformasi menjadi syarikat digital pertama, lapor Nasdaq.
Berikutan pelantikan pasukan pengurusan barunya tahun lepas, Tupperware telah melaksanakan pelan strategik untuk memodenkan operasi, meningkatkan keupayaan serta memacu kecekapan bagi mengembangkan pertumbuhan syarikat.
“Sama ada anda ahli yang berdedikasi dalam pasukan Tupperware, (atau) menjual, memasak dengan (tupperware) atau sekadar menyukai produk kami, anda adalah sebahagian daripada keluarga Tupperware.
“Kami merancang untuk terus melayani pelanggan kami dengan produk berkualiti tinggi yang mereka gemari’’ kata presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Tupperware, Laurie Ann Goldman.
Menurut Laurie, selama beberapa tahun kebelakangan ini kedudukan kewangan syarikat tersebut telah terjejas teruk akibat ekonomi yang mencabar.
“Kami meneroka pelbagai pilihan strategik dan memutuskan ini adalah jalan terbaik ke hadapan,’’ katanya.
Ogos lalu, Tupperware mencetuskan kebimbangan mengenai keupayaannya untuk bertahan untuk kali keempat sejak November 2022 susulan krisis kecairan.
Ia merancang untuk mendapatkan perlindungan bankrap selepas melanggar syarat-syarat hutang dan mendapatkan penasihat undang-undang serta kewangan, lapor Bloomberg.
Tupperware diasaskan oleh Earl Tupper pada 1946 yang memperkenalkan produk plastiknya kepada orang ramai dan sejak itu barangannya membanjiri rumah-rumah di seluruh dunia. – 18 September, 2024