Terjejas angkara boikot, McDonald’s beli syarikat miliki 225 restoran di Israel

Alonyal sudah mengendalikan restoran McDonald’s di Israel selama lebih 30 tahun

2:44 PM MYT

 

KUALA LUMPUR — McDonald’s Corporation akan membeli syarikat yang memiliki 225 restoran makanan segera itu di Israel ketika boikot global yang berterusan akibat perang di Gaza.

Bagaimanapun, McDonald’s tidak mendedahkan syarat perjanjian dengan Alonyal.

Alonyal sudah mengendalikan restoran McDonald’s di Israel selama lebih 30 tahun.

Setakat ini, ia mempunyai 225 restoran dengan lebih 5,000 pekerja, yang akan dikekalkan selepas penjualannya.

Ketua Pegawai Eksekutif McDonald’s, Chris Kempczinski mengakui bahawa kesan boikot “mempengaruhi secara bermakna” prestasi perniagaannya di Malaysia dan Indonesia.

“Kami menyedari bahawa keluarga dalam komuniti mereka di rantau ini terus terjejas secara tragis oleh perang dan ingatan kami bersama mereka pada masa ini.

“Jelas sekali tempat yang kita lihat kesan paling ketara ialah di Timur Tengah. Kami melihat beberapa kesan di negara Islam lain seperti Malaysia, Indonesia,” katanya.

Ini juga berlaku di negara yang mempunyai populasi Islam yang besar seperti Perancis, terutama di restoran yang mempunyai kawasan kejiranan yang ramai Muslim.

Dalam laporan pendapatan 2023 pada Februari lalu, McDonald’s berkata, perang di Gaza telah menjejaskan prestasi kewangannya, terutamanya di wilayah majoriti Muslim.

Peningkatan gesaan untuk memboikot restoran tersebut tercetus apabila francais di Israel mengumumkan di Instagram bahawa ia memberi ribuan makanan percuma kepada hospital dan tentera Angkatan Pertahanan Israel. – 5 April, 2024

Topics

 

Hangat

DBKL slices up Havoc Food Festival in Setapak as traffic complaints boil over

Nik Nazmi steps in after residents complain of congestion, authorities shut down unlicensed event

In latest book ‘Saving the Planet’, Nik Nazmi makes urgent call for climate action

New book offers a Malaysian perspective on the global environmental crisis, highlighting economic and social stakes of climate change

Sports budget allocation: is popularity winning over performance in 2025 funding?

As RM15 million goes to football and RM20 million to e-sports, critics question whether funding priorities reflect merit or strong networks in Malaysian sports

Related