KUALA LUMPUR – Semua syarikat konsesi lebuh raya diarah melakukan persediaan rapi, terutama pada waktu puncak sepanjang Ramdan agar perjalanan pengguna selesa, selamat dan lancar.
Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) memaklumkan, pihaknya menjangkakan berlaku peningkatan jumlah trafik di lebuh raya bertol semasa pulang atau pergi bekerja pada Ramadan yang dijangka bermula Selasa ini.
“Antara inisiatif yang perlu dilaksanakan iaitu menyelaras semula lokasi dan masa penutupan lorong untuk kerja-kerja penyelenggaraan selaras dengan waktu pulang atau pergi dari bekerja, sama ada di sektor kerajaan atau swasta yang akan berubah berbanding waktu kerja biasa.
“Menjadualkan semula waktu pengaktifan laluan tidal atau smartlane selaras dengan perubahan waktu kerja dan memastikan semua kemudahan disediakan di kawasan rehat dan rawat, hentian sebelah dan plaza tol dalam keadaan baik. Ini termasuk aspek bekalan air dan tahap kebersihan.
“Semua pihak yang terlibat turut diminta untuk mengenal pasti lokasi tumpuan dan menyediakan kemudahan tambahan sementara bagi menangani peningkatan jumlah pengguna,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Pada masa sama, katanya, LLM turut meningkatkan kerjasama dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk membantu kelancaran pergerakan trafik, terutama di lokasi kritikal seperti lampu isyarat selepas susur keluar lebuh raya bagi mengelakkan limpahan trafik ke laluan utama lebuh raya.
Sementara itu, Ketua Pengarah LLM, Datuk Sazali Harun turun padang hari ini bagi melihat perancangan serta tindakan ANIH Berhad dalam mengurangkan kesesakan di Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK), khususnya di Plaza Tol Gombak.
Beliau berkata, Kementerian Kerja Raya (KKR) dan LLM serta semua syarikat konsesi lebuh raya sentiasa peka terhadap keselesaan pengguna lebuh raya dan berusaha untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik.
Pengguna lebuh raya boleh menghubungi Pusat Pengurusan Trafik (TMC) LLM di talian 1-800-88-7752 untuk maklumat keadaan trafik atau mendapatkan bantuan. – 10 Mac, 2024