KUALA LUMPUR – Pesakit yang stabil dibenarkan keluar dari Institut Jantung Negara (IJN) bagi membolehkan kira-kira 4,000 pesakit baharu dirujuk dan mendapatkan rawatan di fasiliti berkenaan.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, strategi merujuk kes rumit dan kritikal kepada IJN bertujuan untuk mengoptimumkan penggunaan sumber dan memastikan akses orang ramai kepada perkhidmatan hospital Kementerian Kesihatan (KKM).
Menurutnya, pesakit yang stabil akan dirujuk ke hospital KKM untuk rawatan berterusan di bawah Jabatan Kardiologi dan Kardiotoraks dengan tempoh pemantauan sekurang-kurangnya enam bulan hingga setahun untuk golongan dewasa dan satu hingga dua tahun bagi kanak-kanak.
“Pendekatan strategik ini membolehkan kira-kira 4,000 pesakit baharu dirujuk ke IJN setiap tahun, memaksimumkan keberkesanan kos.
“Kos berkaitan dengan rujukan pesakit ke IJN juga ditanggung oleh pembiayaan tahunan Persekutuan yang disediakan oleh Kementerian Kewangan.
“Walaupun perbelanjaan untuk rujukan ini meningkat setiap tahun, langkah kawalan kos yang berhemat adalah penting untuk merawat seramai mungkin pesakit dengan sumber sedia ada dengan memastikan keadilan kepada pembayar cukai,” katanya dalam kenyataan.
Beliau berkata demikian bagi bagi mengulas laporan portal Code Blue yang ditulis oleh seorang pesara penjawat awam yang diberhentikan rawatan selepas 25 tahun menerima rawatan rapi di IJN.
Pesara itu, yang tidak mahu namanya disiarkan mendakwa, alasan yang diberi ialah arahan kementerian supaya semua penjawat awam dan pesara perlu discaj ke pusat jantung KKM berhampiran rumah mereka.
“Saya membantah kerana masalah saya sangat rumit; pakar kardiologi kanan IJN bersetuju dengan saya. Tetapi saya diberitahu bahawa tangan mereka terikat kerana kerajaan sedang mengurangkan kos.
“Saya juga mendapat tahu pesara dan penjawat awam lain di seluruh negara, beberapa bulan lalu turut mengalami nasib yang sama.
“Jadi, saya pulang ke rumah dan membuat persediaan untuk berjumpa doktor di pusat jantung KKM berhampiran rumah saya. Ini bukan mudah kerana saya terpaksa membuat janji temu dan klinik sibuk,” katanya.
Mengulas lanjut, Dr Zulkefly berkata, laporan tersebut amat mengelirukan sambil menambah buat masa ini, 10 hospital KKM menawarkan perkhidmatan kardiologi manakala tujuh lagi menyediakan perkhidmatan kardiotoraks di seluruh negara.
“Bersama hospital-hospital ini, lJN berfungsi sebagai pusat rujukan untuk pesakit yang memerlukan perkhidmatan kardiologi dan kardiotoraks, termasuk penjawat awam, pesara, dan tanggungan mereka, dengan kerajaan menanggung kos rawatan.
“Bertentangan dengan implikasi laporan tersebut, hospital KKM dilengkapi dengan kemudahan yang baik, selain mempunyai kakitangan pakar perubatan dan pakar bedah bertauliah, menawarkan perkhidmatan setanding dengan IJN,” katanya. – 27 Februari, 2024