KLANG – Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menolak penglibatan langsung Pestech Technology Sdn Bhd dalam projek penggantian aerotren di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Sambil berkata ia bukan kontrak kerajaan, Anthony berkata, pelantikan utama dibuat kepada Alstom Transport Systems, yang merupakan rakan kongsi Pestech dan IJM Construction Sdn Bhd.
Pestech ditamatkan kontraknya oleh MAHB kerana kelewatan dalam projek aerotren tetapi sejak itu kembali semula melalui usaha sama baharu dengan IJM.
“Pelantikan adalah kepada pengeluar peralatan asal (OEM), iaitu Alstom. Pestech ialah rakan kongsi kepada Alstom.
“Jadi, pelantikan adalah kepada Alstom bersama IJM dan Pestech, bukan Pestech semata-mata,” katanya pada sidang media di Terminal Persiaran Pelabuhan Klang, hari ini.
Sebaliknya, Anthony berkata, projek itu di bawah bidang kuasa Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).
“Sudah tentu, MAHB melaporkan kepada Kementerian Pengangkutan, tetapi pertimbangan dan pemberian kontrak adalah semata-mata di bawah lembaga pengarahnya.
“Tiada campur tangan langsung daripada kementerian, walaupun timbalan ketua setiausaha kita adalah ahli lembaga pengarah,” katanya.
Kelmarin, media melaporkan kontrak kerja bagi projek penggantian aerotren yang diberikan kepada entiti usaha sama Pestech dan IJM (IJMC-Pestech JV) bernilai RM175.64 juta.

Menurut makluman kepada Bursa Malaysia oleh syarikat induk Pestech Technology, Pestech International Bhd, difahamkan anak syarikatnya memegang 40 peratus kepentingan penyertaan dalam usaha sama itu, manakala IJM Construction pula memegang 60 peratus lagi.
Ia menambah bahawa Pestech Technology menerima surat anugerah daripada Malaysia Airports (Sepang) Sdn Bhd (MASSB) pada 16 Januari lalu untuk kerja berkaitan reka bentuk, pembekalan, pemasangan, ujian dan pentauliahan bagi projek penggantian aerotren.
Surat anugerah itu juga meliputi kerja berkaitan di KLIA yang dianugerahkan kepada Alstom Transport Systems (Malaysia) Sdn Bhd dan usaha sama itu.
Ia juga menegaskan bahawa projek itu akan menyumbang secara positif kepada hasil dan pendapatan Pestech International selaras dengan peristiwa penting yang dipersetujui untuk diiktiraf dalam tahun kewangan berakhir 30 September 2024 hingga 30 September 2025.
MAHB memulakan program penggantian aerotrainnya pada 2022 kerana aerotren asal berada di penghujung hayatnya, setelah beroperasi kira-kira 25 tahun lalu.
Syarikat induk MASSB MAHB mengumumkan bahawa perjanjiannya dengan Alstom dan IJMC-Pestech JV dijangka menanggung peningkatan kos dihadkan pada 15 peratus, menjadikan kos projek penggantian aerotren kepada RM456.1 juta.
Sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, Alstom diberi hak prerogatif untuk memilih rakan kongsinya untuk kerja di luar skop mereka, dan memilih JV IJMC-Pestech untuk skop kerja yang melibatkan kejuruteraan awam dan melatih komponen bekalan kuasa.
Perjanjian itu dibuat walaupun MAHB sebelum ini mempunyai kemelut dengan Pestech International, seperti yang dibuktikan apabila MASSB membatalkan perjanjian RM742.95 juta yang diberikan kepada Pestech International pada Disember 2021 untuk pembinaan dan penyediaan aerotren, kerana syarikat itu gagal memenuhi garis masa projek yang ditetapkan.
“Pestech didapati melanggar kewajipannya di bawah kontrak dan gagal membetulkan perkara yang sama dalam tempoh masa ditetapkan,” kata MAHB dalam satu kenyataan.
Dua hari selepas pembatalan perjanjian, Pestech International dilaporkan menyerahkan pemfailan Bursa Securities yang menyatakan pendiriannya bahawa penamatan itu “salah anggap dan tidak sah.”
Syarikat itu berkata, pihaknya tegas mempertikaikan penamatan seperti yang ditetapkan dalam notis penamatan dan akan menguatkuasakan hak undang-undangnya, jika perlu, tetapi lebih suka mendapatkan penyelesaian sivil dengan MASSB. – 19 Januari, 2024