UM diberi tempoh 24 jam jawab dakwaan isu ‘kroni’ di kafeteria kolej kediaman

Ia susulan aduan mengenai harga makanan yang mahal dan kes keracunan makanan dialami pelajar

8:54 PM MYT

 

KUALA LUMPUR – Kesatuan Mahasiswa Universiti Malaya (KMUM) memberi pihak pentadbiran universiti berkenaan tempoh 24 jam bermula hari ini untuk menjawab aduan pelajar mengenai harga makanan yang mahal dan makanan tercemar di kafeteria kolej kediamannya.

Melabelkan pihak pentadbiran unversiti terbabit sebagai ‘lubuk kronisme terbesar di Malaysia’, KMUM berkata, sekiranya tuntutan mereka tidak diendahkan, isu tersebut akan dilaporkan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Jabatan Imigresen dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurut kenyataan itu, antara tuntutan dikemukakan KMUM ialah supaya universiti terbabit membatalkan keputusan pemilihan vendor kafeteria yang tidak dipersetujui kesatuan serta melibatkan wakil kesatuan dalam setiap mesyuarat pemilihan pada masa hadapan.

Mengenai kenyataan kononnya pihak universiti ‘terlupa’ menjemput KMUM ke mesyuarat pemilihan vendor minggu lepas, kesatuan itu berkata, adalah “tidak logik” untuk mengadakan mesyuarat sedemikian tanpa wakil KMUM, kerana pelajar adalah pemegang taruh terbesar yang akan mengunjungi kafeteria setiap hari.

Kesatuan itu turut mengecam sekeras-kerasnya tindakan pentadbiran UM yang didakwa membuta tuli dengan aduan mahasiswa mengenai servis kafeteria yang tidak memuaskan.

“Sejak kebelakangan ini, KMUM menerima banyak aduan daripada pelajar berhubung perkhidmatan tidak memuaskan yang diberikan oleh kafeteria kolej kediaman. Antara aduan ini ialah kes keracunan makanan, premis tidak bersih, kualiti makanan basi dan tidak memuaskan, harga makanan mahal, caj tidak konsisten dan sebagainya.

“Lebih teruk, beberapa peniaga kafe memberitahu presiden KMUM serta ahli kabinetnya berhubung dakwaan banyak permohonan daripada peniaga lain untuk membuka perniagaan di UM telah ditolak secara tidak munasabah.

“Sebaliknya, pentadbiran UM memilih untuk melanjutkan kontrak peniaga lain, selama beberapa dekad, walaupun peniaga terbabit berulang kali menyebabkan kes keracunan makanan,” katanya.

Selain itu, KMUM mendakwa kakitangan operasi dan perkhidmatan di kafeteria tersebut “dimonopoli oleh warga asing sahaja” sehingga menjejaskan kualiti perkhidmatan kepada pelajar.

“Penyewaan lesen kepada warga asing dalam bidang perniagaan, ataupun Skim Ali Baba, menyalahi Undang-Undang Kecil Pelesenan Penjaja (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 2016 di mana Seksyen 5 jelas mengatakan bahawa tiada lesen yang boleh dikeluarkan kepada mana-mana bukan warganegara Malaysia,” katanya.

Meskipun “ramai” pelajar terpaksa dimasukkan ke hospital kerana keracunan makanan, kesatuan itu berkata, bagaimanapun Kafe Kolej Kediaman Ketiga (Sepakat Barakah) dianggap “diselenggara dengan baik,” dengan 461 pelajar membuat petisyen supaya pengusaha kafe itu dikekalkan. – 7 Januari 2024

Topics

Hangat

Mamak restaurants’ group to sue TikTok user for defaming industry

The Malaysian Muslim Restaurant Owners’ Association (Presma) will proceed with suing a TikTok user for making defamatory claims about food preparation and cleanliness at mamak restaurants.

‘Bagi duit hari Jumaat, tiga hari selepas itu diminta pindah’ penduduk Kg Sri Makmur Gombak luah kekecewaan

Penduduk mendakwa hanya diberi duit pampasan RM1,000 pada Jumaat tetapi sudah diusir keluar pada Isnin

Tow truck, tour bus service raise fees after diesel price hike

Some businesses with vehicles not eligible for continued subsidies begin charging more

Related