MRL lakukan pemantauan rapi kerja terowong ECRL, elak kejadian tanah mendap

MRL turut meningkatkan kekerapan pengambilan bacaan ‘surface settlement marker’ bagi kerja pengorekan terowong yang melintasi lebuhraya pada masa hadapan

8:00 AM MYT

 

KUALA LUMPUR – Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) melaksanakan kajian lebih terperinci membabitkan sejarah guna tanah dan pembinaan di kawasan laluan kejadian tanah mendap di Kilometer (KM) 66.1 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, punca sebenar kejadian pada 25 Julai lalu itu masih lagi dalam siasatan dan pihak MRL yang menjalankan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) memandang serius perkara itu.

“Susulan kepada kejadian mendapan tersebut, pihak MRL dan China Communication Constructions Ltd (CCCC)-ECRL mengambil beberapa langkah segera bagi memastikan kejadian tidak berulang, termasuk melaksanakan kajian lebih terperinci di kawasan laluan seperti merujuk sejarah guna tanah dan pembinaan di kawasan terbabit.

“Selain itu, kajian dijalankan bagi mengenal pasti keadaan bawah tanah seperti Void Detection Survey (Ground Penetration Radar), menilai kembali kaedah pengukuhan tanah yang lebih bersesuaian bergantung kepada data diperolehi daripada siasatan bawah tanah.

“Malah, MRL turut meningkatkan kekerapan pengambilan bacaan ‘surface settlement marker’ bagi kerja pengorekan terowong yang melintasi lebuhraya pada masa hadapan,” katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat, semalam.

Anthony Loke berkata, susulan kejadian mendapan tersebut, pihak MRL dan China Communication Constructions Ltd-ECRL mengambil beberapa langkah segera bagi memastikan kejadian tidak berulang – Gambar Scoop/Alif Omar, 30 November, 2023

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Young Syefura Othman (PH-Bentong) yang ingin mengetahui jaminan kerajaan bahawa pembinaan ECRL tidak akan menyebabkan kejadian tanah mendap seperti yang berlaku di KM 66.1 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak.

Mengulas lanjut, Anthony berkata, ketika ini terdapat empat terowong yang akan melintasi Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak iaitu Terowong Bentong 2, Terowong Lubuk Mandi 1 dan terowong berkembar projek ECRL iaitu Terowong Genting.

“MRL dan CCCC-ECRL akan menjalankan pemantauan rapi serta berterusan sepanjang kerja-kerja terowong ini dijalankan bagi memastikan kejadian mendapan tanah tidak berulang,” katanya.

Beliau berkata, pembinaan ECRL melalui proses yang terperinci daripada peringkat reka bentuk sehinggalah ke pembinaan.

Katanya, semasa proses reka bentuk, Independent Checking Engineer (ICE) telah dilantik untuk memastikan reka bentuk yang dicadangkan memenuhi keperluan projek dan selamat.

“Manakala di peringkat pembinaan, Supervision Consultant (SC) akan memantau pembinaan yang dijalankan sepertimana yang direkabentuk dan juga memastikan keselamatan kaedah pembinaan.

“Di samping itu, reka bentuk yang dicadangkan juga akan dikemukakan kepada pihak Jabatan Teknikal yang berkenaan bagi memastikan mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan,” katanya. – 30 November, 2023

Topics

 

Hangat

Budget 2025: consider soft loan to help us replace old school buses, say operators

Federation of School Bus Associations’s president Amali Munif Rahmat says that an interest-free soft loan can help them procure new buses and recruit young operators

MCMC recorded nearly 9,500 reports on cyberbullying in the last three years

Online scams are just behind with 9,321 complaints; 143 reports on child sexual content

Top Ismail Sabri aides arrested over money laundering, graft probe: Azam Baki

Sources said that multiple cases are under investigation, including the alleged misuse of RM700 million

Related