Tiada Pelan B, MYAirline memerlukan RM22 juta untuk bayaran pampasan

Syarikat penerbangan tambang murah itu telah menubuhkan dana secara dalaman untuk membantu kakitangan yang tidak menerima gaji sejak September lalu

6:38 PM MYT

 

SUBANG JAYA – Tidak ada pelan B dalam proses memulangkan bayaran kepada kira-kira 125,000 penumpang MyAirlines yang terjejas dengan penutupan tiba-tiba syarikat penerbangan berkenaan sementara menunggu dana daripada pelabur baru.

Ia disebut berulang kali oleh Eksekutif interim MYAirlines, Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman pada sidang media di ibu pejabatnya, hari ini.

Beliau juga berkata, syarikat penerbangan berkenaan memerlukan antara RM20 hingga RM22 juta untuk memulangkan semula wang kepada pelanggan yang terjejas dan kira-kira 900 kakitangannya.

Azharuddin berkata, syarikat penerbangan tambang murah itu telah menubuhkan dana secara dalaman untuk membantu kakitangan yang tidak menerima gaji sejak September lalu.

“Kami telah menubuhkan tabung, diketuai oleh jabatan sumber manusia, di mana semua orang dapat menyumbang bagi membantu satu sama lain.

“Setakat ini, 207 pekerja telah menerima RM100 seorang. Jumlahnya tidak banyak, namun ia adalah bantuan yang boleh kami berikan pada masa ini.

Beliau juga berkata, MYAirline kekal ‘sangat optimistik dan positif’ dalam mendapatkan pelabur baharu serta memulakan kesinambungan perniagaan syarikat.

“Kami sangat positif akan berjaya, kerana daripada perbincangan yang kami lakukan, sejak minggu lepas, terdapat pelabur yang berminat…ia cuma soal terma dan peruntukan yang perlu kita bincangkan lebih lanjut dan dipersetujui.

“(Bagaimanapun), saya tidak boleh berjanji bila proses pemulangan akan bermula. Namun saya berjanji kepada penumpang yang sebaik sahaja kami mendapat wang, kami akan membuat bayaran.’’

Beliau juga berkata, pengurusan tertinggi penerbangan tidak mengetahui pelabur menarik diri kurang dari 11 jam, yang menyebabkan kemelut baru-baru ini.

Mengenai khabar angin bahawa pesawat MYAirlines akan diambil oleh pemberi pajak, Azharuddin mengakui bahawa pengurusan memerlukan dana yang diperlukan untuk mengekalkannya.

“Ya, kami memerlukan wang (untuk mengekalkannya). Kami juga akan menunggu pelaburan baharu untuk memenuhi keperluan tertentu (untuk membuat pembayaran yang diperlukan).

“Namun kami kini sedang berunding dengan pemajak pesawat untuk lanjutan dengan kami.’’

Bagaimanapun, Azharuddin berkata, tiada apa lagi yang perlu dilakukan tetapi bergerak ke depan dengan pelan perniagaan yang lebih baik, sambil mengekalkan identiti mereka dalam usaha untuk menjadi syarikat penerbangan yang lebih baik pada masa akan datang.

Terdahulu, Azharuddin memulakan sidang media itu dengan memohon maaf kepada semua pihak yang terlibat, terutama 125,000 penumpang yang terjejas susulan penutupan operasi pada Khamis lalu.

Beliau berkata, tindakan penggantungan mengejutkan itu adalah disebabkan pelabur menarik diri, selain kekurangan pelan kecemasan di pihak pengurusan. – 16 Oktober, 2023

Topics

 

Hangat

Petronas staff to be shown the door to make up losses from Petros deal?

Source claims national O&G firm is expected to see 30% revenue loss once agreed formula for natural gas distribution in Sarawak is implemented

Influencer who recited Quran at Batu Caves accused of sexual misconduct in Netherlands

Abdellatif Ouisa has targeted recently converted, underage Muslim women, alleges Dutch publication

FashionValet a loss-making entity before and after Khazanah, PNB’s RM47 mil investment

GLICs bought stakes in 2018, company records show total RM103.3 million losses after tax from 2017 to 2022

Related