‘JPN tidak pernah lantik ejen bantu urusan’

Zamri berkata, sejak kebelakangan ini wujud scammer yang menggunakan media sosial untuk menawarkan perkhidmatan berbayar bagi urusan dokumentasi di JPN

6:16 PM MYT

 

KUALA LUMPUR – Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak pernah melantik ejen atau menggunakan perkhidmatan orang tengah sebagai wakil dalam membantu orang ramai menjalankan sebarang urusan dan servis di kesemua 212 pejabatnya.

Ketua Pengarahnya, Zamri Misman berkata, justeru orang ramai diingatkan tidak mudah terpedaya dengan mana-mana pihak yang menawarkan apa-apa perkhidmatan membabitkan jabatan itu, khususnya yang mengenakan sebarang bayaran kepada mereka.

Tegasnya, sejak kebelakangan ini, terdapat beberapa halaman dan akaun media sosial, terutama di Facebook yang cuba menawarkan perkhidmatan berbayar untuk mendapatkan dokumen pengenalan diri dikeluarkan JPN.

“Pihak tidak bertanggungjawab terbabit, didapati memanipulasi platform media sosial untuk menjerat dan memperdaya orang awam, terutama pendatang asing yang baharu tiba dan tidak faham dengan prosedur rasmi pemilikan dokumen pengenalan diri di Malaysia.

“Halaman atau akaun (ini), diwujudkan menggunakan poster dan gambar rasmi JPN yang boleh didapati secara umum di internet, bagi memperlihatkan halaman terbabit sebagai akaun sahih untuk berurusan,” katanya menerusi Facebook.

Beliau berkata, hasil risikan mendapati, modus operandi sindiket itu, bermula dengan memaparkan hantaran di Facebook yang menawarkan perkhidmatan menguruskan permohonan di JPN, dengan kadar bayaran tertentu.

“Hantaran terbabit dipaparkan dalam jangka masa pendek dan kemudiannya dipadamkan bagi mengelakkan kegiatan ini dihidu pihak berkuasa,” katanya.

Zamri berkata, JPN mengambil serius dan tidak berkompromi sama sekali terhadap tindakan pihak tidak bermoral ini.

Katanya, selain poster peringatan berkaitan scammer ini sering dikongsikan di media sosial rasmi agensi, Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan JPN sentiasa memantau dan melakukan risikan ke atas halaman atau akaun media sosial yang didapati cuba menipu masyarakat, dengan menggunakan nama jabatan ini serta menawarkan perkhidmatan palsu.

Pengguna media sosial, ujarnya, boleh mengambil tindakan melaporkan kepada pihak berwajib sebarang halaman meragukan dan bertentangan garis panduan komuniti platform media sosial berkenaan, bagi mengelakkan lebih ramai terpedaya.

“Hadir sahaja ke mana-mana 212 pejabat JPN untuk mendapatkan maklumat mengenai prosedur permohonan atau khidmat nasihat berkaitan.

“Untuk (mendapatkan) pengetahuan umum dan maklumat awal berkaitan perkhidmatan JPN, orang ramai boleh merujuk soalan lazim di laman web rasmi jabatan ini melalui pautan https://www.jpn.gov.my/my/soalan-lazim/soalan-lazim atau hubungi talian 03-8880 7077 atau emel ke [email protected],” katanya. – 15 November, 2023

Topics

 

Hangat

Petronas staff to be shown the door to make up losses from Petros deal?

Source claims national O&G firm is expected to see 30% revenue loss once agreed formula for natural gas distribution in Sarawak is implemented

Duck and cover? FashionValet bought Vivy’s 30 Maple for RM95 mil in 2018

Purchase of Duck's holding company which appears to be owned wholly by Datin Vivy Yusof and husband Datuk Fadzarudin Shah Anuar was made same year GLICs invested RM47 mil

‘Very hurtful’: Chief justice exposes legal failures driven by distorted Islamic views

Tun Tengku Maimun Tuan Mat laments misinterpretations of faith that distort justice in high-profile rulings, cites Indira Gandhi and Nik Elin Zurina cases

Related